فوماژیلین ، دارویی برای درمان نوزما

فوماژیلین داروی به حالت پودر، محلول در آب با ماده آنتی بیوتیک دی سیکلوهگزیل آمونیوم جهت پیشگیری و درمان بیماری نوزما آپیس در زنبوران عسل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این دارو با توجه به اینکه بر روی اسپورهای انگل نوزما غیر موثر است، بنابراین برای تاثیرگذاری در یک دوره چند هفته ای همراه با شربت حاوی دارو (آب شکر) به عنوان یک منبع مکمل غذایی در اختیار زنبوران عسل تا ریشه کنی کامل قرار بگیرد.

روش مصرف :
برای درمان نوزما، ضروری است هر کلنی ۱۰ قاب مقدار ۱۰۰ میلی گرم ماده موثره فوماژیلین دریافت نمایند اگر کلنی دارای طبقه باشد برای هر طبقه ۷۵ میلی‌گرم باید اضافه شود. بچه کندوهای ۵ قاب نیز ۷۵ میلی گرم فوماژیلین دریافت می‌کنند.

مقدار و زمان مصرف :
فوماژیلین داروی فصلی بوده و ۲ بار در سال، اوایل پاییز و بهار مصرف می گردد.

درمان بهاری :
در فصل بهار و در عفونتهای شدید دارو به شکل پودر خوراکی یا اسپری مایع مصرف می‌گردد. به یک ساشه ۵۰ گرمی مقدار یک کیلوگرم پودر قند نرم شده افزوده و مخلوط نموده، سپس به تدریج ۱۷ کیلوگرم پودر قند نرم شده افزوده و کاملا مخلوط نمایید مقدار مصرف برای هر کندو ۳ کیلوگرم می‌باشد، به طوری که مقداری از پودر قند حاوی دارو بر روی قسمت فوقانی چوب قاب های کندو پاشیده شود.

درمان پاییزی :
در فصل پاییز دارو به شکل شربت خوراکی تجویز می‌شود. یک ساشه ۵۰ گرمی فوماژیلین به ۲ لیتر آب ولرم (حداکثر ۳۰ درجه سانتی‌گراد) اضافه و بهم زده شود و سپس مقدار ۵۰ لیتر شربت (‌دو قسمت شکر یک قسمت آب) که خنک شده است به آن افزوده‌، کاملا مخلوط شود.
شربت ۴ مرتبه، هر مرتبه یک لیتر با فاصله ۷ روز به هر کندو خورانده شود، فوماژیلین نسبت به حرارت حساس می‌باشد، لذا هنگام تهیه از مصرف آب داغ و شربت گرم خودداری شود. در ضمن شربت باید جایی گذاشته شود که آخرین نوزادان متولد شده بتوانند از آن استفاده کنند.

مصرف فوماژیلین به شکل اسپری مایع :
برای این منظور به یک ساشه ۵۰ گرمی مقدار ۲ لیتر آب ولرم افزوده سپس ۱۵ لیتر شربت (دو قسمت شکر یک قسمت آب) خنک شده به آن اضافه کرده خوب مخلوط نموده و اسپری کنید و در عفونت‌های شدید پس از ۲ روز درمان را تکرار نمایید.

موارد احتیاط :
فقط کلنی‌هایی تحت درمان قرار گیرند که به حد کافی قوی باشند کلنی‌های ضعیف باید حذف شوند و لوازم مربوط به آنها ضد عفونی گردند.
کندوهایی که در پاییز درمان شده‌اند، در بهار با نصف مقدار دارو درمان می‌شوند.
در زمان شهدآوری از مصرف دارو خودداری نمایید.
به علت حساسیت فوماژیلین به حرارت، از تهیه شربت حاوی دارو با آب داغ و با بیش از ۳۰ درجه سانتی­گراد خودداری گردد

خصوصیات دارو :
شربت و یا پودر خوراکی را به اندازه نیاز تهیه کنید.
شکل دارویی : پودرهای محلول در آب
ماده موثره : آنتی بیوتیک دی سیکلوهگزیل آمونیوم   (DCH)
موارد مصرف : این دارو به طور اختصاصی جهت درمان بیماری نوزما آپیس در زنبور عسل مورد استفاده قرار می گیرد.
شرایط نگهداری :   در جای خشک، در دمای یخچال (۸- ۲) درجه سانتی‌گراد، دور از رطوبت و نور نگهداری شود.
بسته بندی : ساشه‌های فویل آلومینیومی ۵۰ ، ۱۰۰ ، ۲۰۰ ، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ گرمی